pátek 15. dubna 2016

I moje štětce se mají líp...

Už je to déle než měsíc, co se myju pouze studenou vodou. Nevím kolik má stupňů, ale používám pouze to nejstudenější, co nám doma v paneláku teče. Obzvláštní lahůdka je to při mytí vlasů. Ale o tom později.
Co mě k tomu vedlo? Už si přesně nepamatuju, ale zdá se mi, že to přišlo náhle. Myšlenka: zkus se omýt studenou vodou - Dokážeš to? - Proč jen jednou? Existují lidi, kteří jinou nemají. Existují lidi, kteří téměř žádnou nemají. Myšlenky proudily rychlostí blesku a já si najednou uvědomil, že pokud nejsem srab, tak si nedovolím až do odvolání umýt ničím jiným než studenou. Podobně to asi bylo i s těmi mými úplňky a v srpnu už to bude 2 roky, co to provozuju.
Jsem poměrně zimomřivý, věčně studené nohy a ruce (ajurvédci by řekli člověk typu váta), takže jsem do toho šel s obavami. Utěšovalo mě to, co vím už z dětství - že se člověku po osprchování studenou vodou krásně rozproudí krev a zdá se mu, že je mu teplo. Postupem času jsem si své chování začal omlouvat i dalšími ‘výhodami’: 
1) Jak spěchám, abych byl co nejrychleji omytý a venku z vody, ušetřím docela velké množství vody, kterou považuju za drahocennou.
2) Až nepoteče teplá voda budu mít výhodu před ostatními - budu to pokládat za normální. Třeba na táboře mívám problém s tím vlézt večer nebo ráno do potoka nebo řeky.
3) Večer to teda člověka tak trochu nastartuje, ale aspoň pak ještě chvíli neusínám u čtení.
4) Studenou vodou se neopaříš.
A jaké jsou zkušenosti?
I po měsíci se mi pořád zdá, že se na to nějak nedá zvyknout. Pořád nějak cítím, že si upírám něco, co je samozřejmé a to samotné polití vodou stojí vždycky přemáhání.
Mám na to vypracovanou takovou sprchovací metodiku: nejdřív poleju ruce, pak umyju důkladně chodidla, nohy, pak čím dál výš a výš. Pak velké odhodlání a cáknu na trup a podpaží, pak záda a ze všech stran. V tomto bodě už mám vyhráno, cítím, že jsem to zase zvládl a jsem king. Teď už je to celkem jedno, člověk to na sebe může lít bez větší újmy. Takže mi nedělá problémy se třeba namydlit a pak to pořádně smýt proudem. Potom stopnu sprchu a už v tu chvíli cítím, jak se mi rozlévá teplo po těle, cítím zadostiučinění a pocit čistoty a lehkosti. Studená voda má úplně stejné mycí schopnosti, což mě překvapilo třeba u mytí vlasů. To mívám pocit, že mi ta hlava chladem snad praskne.
...a štětce - ty přece propírám v teplé.
Studené kúry:
11. 3. 2016 - 4. 8. 2016
8. 3. 2017 - 4. 7. 2018
16. 7. 2018 - 1. 3. 2019

Mám já jí vůbec rád. Mám k ní neutrální vztah. Ale naučil jsem se jí už bez problémů pít a nedělá mi problémy se v ní koupat, i když je studená. Možná, že ji mám rád právě pro její neutrálnost, průhlednost. Ale je taky dravá - dravě rozpouští iontové sloučeniny a podemílá břehy.


Žádné komentáře:

Okomentovat