středa 9. července 2008

Prázdninové cestování s ČD

Cestování s Českými drahami mi poslední dobou přináší jen samá překvapení. To poslední z nich bylo trochu šokující: jel jsem z Mimoně do Liberce. V čekárně mě paní za okénkem požádala o občanku, to mě trochu překvapilo, protože nejsem zvyklý, že by ke koupi jízdenky bylo potřeba se legitimovat. Paní se podívala na OP a sdělila mi, že mi dá slevu, neprotestoval jsem. Měl jsem příjemný pocit z toho, že mě zpáteční cesta do Liberce bude stát jen 30Kč, tedy pouhou polovinu co cesta tam. Celou věc jsem pustil z hlavy a čekání na vlak jsem využil k najedení.
Vlak přijel nezvykle pouze o minutu později a začaly se dít věci: do poloprázdného vagónu motoráku vešel průvodčí a začal kontrolovat jízdenky. Při pohlédnutí na mou jízdenku si automaticky vyžádal OP, připadal jsem si už trochu jako zločinec. Potom začal velice nepříjemný rozhovor s už tak dost nakvašeným průvodčím. Říkal, že nemám na takovou slevu nárok - zajímal jsem se proč. Prý už mi bylo 26 let. Řekl jsem mu, že mi nikdo nevysvětlil podmínky slevy a že mi byla v podstatě vnucena aniž bych cokoli věděl. Vůbec se se mnou nechtěl bavit a řekl, že budu muset doplatit do plného jízdného. Ptal jsem se ho, proč mi to na nádraží prodali, když viděli můj OP stejně jako jej teď vidí on. Reagoval tak, že jestli chci, aby tam zavolal, tak to klidně udělá. Souhlasil jsem, ale jediné co udělal bylo, že začal ťukat do svého přístroje onen doplatek do plného jízdného. Řekl jsem si, že se nemůže stát nic horšího než, že doplatím 30Kč a celá záležitost se vyřeší omluvou ze strany průvodčího. Co se nestalo: když to konečně po dvou minutách mlčení dopočítal a vytiskl, požádal mě o 60Kč. Protestoval jsem a ptal jsem se, jak je to možné. Odmítl jsem 60Kč zaplatit a dožadoval jsem se vysvětlení. To přišlo: 30Kč doplatek do plného jízdného + 30Kč manipulační poplatek. Znova jsem protestoval proti placení za něco, co se nestalo mou vinou. A odpověď? "V tom případě na příští stanici vystoupíte a zavolám na vás policii!" Asi tušíte, že jsem dále neprodlužoval poutavou podívanou spolucestujících a 60Kč jsem rezignovaně doplatil.
Je to moc pěkně vymyšlené... kdo je cestující pro kolos, v němž všechny finanční díry zalepí miliardové dotace státu?

Žádné komentáře:

Okomentovat