pondělí 29. ledna 2018

Pandemie plechiázy

Poslední dobou se v mém okolí všude šíří tahle plechiáza. Je to šílená nemoc, která postihuje místa, kam se jen podívám: trpí jí udržované keře i křoví, travnaté stráňky, chodníky i příroda, kde jinak člověka nepotkám. Místa, která jsou trochu opuštěnější - škarpy a pangejty, různá závětří a kouty, okolí popelnic a kontejnerů, kolem garáží nebo místa, kam byste se za šera báli vkročit - tahle místa jsou plechiázou těžce postižena a řekl bych, že její pandemii pomalu ale jistě podléhají.
Možná jste pochopili o čem tady píšu, ale raději to povím jasně.
Je to o tom, že si lidi nevím z jakého důvodu začali kupovat pití v plechovkách, ale nějak se ještě nepopasovali s likvidací odpadu, který jim pak zbyde v ruce.

Sám bych si nikdy takovou věc nekoupil, ale poměrně často při svých toulkách vysbírám třeba celou igelitku jenom plechovek (o PETkách a jiných obalech zase jindy). A tak teď tady chci napsat o tom, co mě při jejich sbírání nejvíc udivuje.
Pro koho může být těch 250 ml chemie v plechovce od Coca-Coly takovým požitkem, že si ji za cca 13 Kč koupí, 200 ml upije a zbytek i s plechovkou hodí třeba vedle cesty v lese na Králové háji? Ano nemalá část obsahu v plechovce mnohdy z kdovíjakého důvodu zůstane. Vím to, protože než to dám do tašky, musím to vylít, aby mi to pak z ní necmrndalo.
Pořád mi taky není jasný, co si ti odhazující myslí, že s tou plechovkou jako příroda udělá. Myslí si snad, že se rozpadne, anihiluje s antiplechovkou nebo už počítají, že to po nich seberou popeláři nebo rovnou nějací dobrovolníci či takoví blázni jako jsem já? Ohlédnou se aspoň, jestli se někdo nedívá, než to hodí přes rameno? Překvapuje mě, jak překonali ten blok, který já mám, pokud by mi někde mělo něco odpadnout jen tak od ruky. S několika kamarády jsme bohužel došli k tomu, že nemyslí vůbec a kdo se kouká nebo nekouká, jim je nejspíš jedno. To je ale zásadní problém, u kterého zatím skončily všechny moje naděje, že by se to mohlo někdy nějak zlepšit. To, že totiž nemyslí, že těžko přivede k přečtení tohohle nebo podobného jiného textu a k tomu, že se chytnou za nos a budou si to po sobě uklízet. A tak tímhle článkem zas mohu oslovit pár podobných, kterým to vadí taky nebo naštvat pár těch, co si myslí, že to moc žeru.
Dál mě zaráží, kolik nepořádku stačí nadělat jenom jediný člověk. Třeba v údolíčku v Temné ulici, pravidelně vysbírám tašku plechovek od jedné značky piva, kterou jsem v životě nikde jinde neviděl.

Jak ten odpad teda likvidovat? Neměly by se o to tak trochu starat obchodní řetězce, které tyhle produkty mezi lidi ve velkém lifrují? O tom, že to tak jednoduché nebude a že je lepší se takovým obalům raději vyhnout píší třeba tady. Že to nebude tak jednoduché s tím tříděním mi přijde i kvůli tomu, že ledaskteré plechovky, které už na místě leží delší dobu jsou poněkud rezavé a to pak teda na čistý hliník moc nevypadá. Plechovka taky samozřejmě nebude jen plech, to už vyplývá z technologie její výroby. Tím bude ztížená její recyklace. A co obce? Neměly by se na to udělat nějaké kontejnery nebo to má každý do sběrny vozit zvlášť?

Jak píší zde: Každopádně omezením nákupů v plechu nic nezkazíte.
A pokud to bez toho nejde, to nejjednodušší, co lze udělat je - s odpadem se trefit aspoň do koše nebo popelnice.


Žádné komentáře:

Okomentovat