středa 22. února 2017

Zkušenost s bitcoiny

Už je to celkem doba, co jsem zjistil, že existuje nějaká elektronická kryptoměna. A prakticky stejně dlouho mě to vábí, abych zkusil, jak to funguje.
Za Bitcoinem (BTC) je samozřejmě taky sofistikovaný matematickokybernetický aparát, ale základní fungování, člověk samozřejmě pochopí i bez něj. Začal jsem si o tom číst nějaké ty populárně vědecké články a pak i praktické návody.
Zajímavé a dobrodružné pro mě je to, že je BTC hodně volatilní = na směnách se dá hodně prodělat i vydělat. Prodělat píšu první záměrně, protože jsem si vědomý tohoto rizika, i když hlavním záměrem je samozřejmě výdělek. V minulosti jsem něco vydělal na směnách CZK/EUR na e-směnárně Valuto(mat), která ale už skončila, proto jsem zkusil jsem najít e-směnárnu pro CZK/BTC. A našel jsem Bitstock, který funguje obdobně jako dřívější Valuto(mat) - řízená směna CZK/BTC přímo mezi vlastníky valut.
No a teď k tomu, co jsem za pouhých 71 Kč zažil a co jsem se naučil:
Na směnách CZK/EUR ve Valutu bylo dobré to, že jsem tam měl zanesené 2 účty - jeden v eurech, druhý v korunách a oboje peníze jsem viděl v reálném čase v rozhraní e-směnárny. Když jsem nakoupil Eura, ubyly koruny a naopak.
Na Bitstock sice koupíte BTC úplně stejně, ale nakoupené BTC musí putovat do nějaké vaší externí bitcoinové peněženky (těch je několik druhů: softwarová (na domácím PC nebo on-line nebo hardwarová) a to je proces zaprvé zpoplatněný (s poplatkem musíte počítat při konverzi a zahrnout ho) a navíc dost pomalý. Rozhodně pomalejší než jsem si představoval u elektronické měny.
Takže se mi samozřejmě stalo, ačkoli jsem na to byl upozorněn, že jsem za koruny koupil BTC a pak když jsem je chtěl ve vhodnou chvíli prodat, tak jsem to udělal beze zbytku, ale zapomněl jsem na poplatek. Takže jsem musel ještě dokoupit další BTC, aby se mohla vůbec douskutečnit ta první transakce. Nejmenší objem je ale u nákupu bitcoinů na Bitstocku nastaven na 0,05 BTC, tak jsem ještě musel doposlat koruny. Abyste měli představu, všechno jsem stihl tak tak za 24 hodin, to je časový limit, do kterého se musí konverze uskutečnit, abyste nezaplatili pokutu za její neuskutečnění. Jistý podíl na celé anabázi měla i moje peněženka MultiBit, které došlé BTC jednoduše nezobrazovala správně. A poplatek se samozřejmě platí i z konverze.
Abych to na závěr nějak shrnul: oproti očekávání jsou platby BTC docela pomalé, jste závislí na nejlépe stolním počítači (v něm je peněženka asi nejbezpečnější). Navíc dokud nevidíte svoje BTC přímo před sebou na obrazovce, máte takový divný pocit, že se ty peníze vznášejí někde ve vakuu. Ale tím si nemusíme asi kazit radost, protože tak tomu je se všemi penězi, které zrovna nějak nedržíte fyzicky v ruce a i jejich existence je do jisté míry virtuální. A pak nezapomenout na dva druhy poplatků (za konverzi a za poslání BTC do/z peněženky).

Aktualizace 12. 8. 2017: na dnešním obchodu s 0,05 BTC jsem vydělal hříšně vypadajících 666 Kč a pokryl tím veškeré výdaje a prodělky za celé moje experimentování. Nervy, které s tím jsou, mi za to ale nestojí, peníze stahuju na účet a experiment končí. Je to na mě holt moc abstraktní. Peníze nehmatatelnější než ty, na které jsem běžně zvyklí.

Žádné komentáře:

Okomentovat